נטלי בלהסן

נטלי בלהסן, ילידת 1983, מחברת ספר הילדים “גברת מגזרת” (הוצאת הקיבוץ המאוחד), שצעד במצעד הספרים של משרד החינוך ותורגם לכמה שפות. בוגרת תואר ראשון בביולוגיה ובספרות ותואר שני בספרות מאוניברסיטת תל אביב.

הסיפור של פצפונת, שאיירה אפרת דהאן, מספר על בובה-ילדה שיוצאת למסע של עצמאות, ובדרך ייחודית ומלאת אומץ מוצאת את הסיפור שלה.

הַרְבֵּה זְמַן עָבָר מֵאָז שֶׁנֹּגַהּ שִׂחֲקָה עִם הַבָּבּוּשְׁקוֹת, וּמַתְחִיל לְשַׁעְמֵם לָהֶן נוֹרָא.
בְּלִי שֶׁאַף אֶחָד יֵדַע, הֵן לוֹחֲשׁוֹת סִפּוּרִים זוֹ אֶל זוֹ, כְּמוֹ בַּמִּשְׂחָק “טֶלֶפוֹן שָׁבוּר”. אֲבָל עַד שֶׁהַסִּפּוּר מַגִּיעַ לְפִּצְפֹּנת, הוּא כְּבָר שָׁבוּר לְגַמְרֵי, וְזוֹ בְּעָיָה לֹא פִּצְפֹּנת בִּכְלָל. 

נטלי בלהסן מספרת על תהליך הכתיבה של הספר

בעיני ספרות ילדים במיטבה היא צורת האמנות היפה והמרגשת ביותר. היא מלאה בקסם חמקמק ועדין שקשה לפרש במילים. יצירת ספר ילדים היא ההתגלמות המושלמת של שניים מהדברים האהובים עלי ביותר, מילדות ועד היום – כתיבה ואיור.

בתהליך הכתיבה שלי אני שואבת השראה מהטבע, ממשחקי ילדות ומחפצים יפים שמקיפים אותי, כמו גלויות ישנות ממגזרות נייר, מטריושקות וצעצועים נוסטלגיים אחרים. אם אני זוכרת שריתקו והקסימו אותי כילדה, והם מציתים בי פתאום רעיון חדש ומעניין, אני מתמסרת לכתיבה עליהם.

אני רוקמת עלילה שמבטאת מצבים ורגשות שחוויתי, לרוב דווקא בבגרות או ממש בתקופת הכתיבה, ומתאימה אותה לעולמם של הילדים. אני אוהבת לעסוק בחוויות אוניברסליות שאינן תלויות בזמן, במקום או בגיל, בתקווה שכולנו נוכל למצוא את עצמנו בתוך העולם הזה בדרך זו או אחרת. מכיוון שהיצירה בעלת משמעות כה גדולה בחיי, רבים מהסיפורים שלי (גם אלו שעדיין לא ראו אור) עוסקים בעשייה יצירתית ובכוחו של הדמיון.

את הרעיון לסיפור על פצפונת, שטיוטה ראשונה שלו נכתבה כבר בשנת 2012, שאבתי מתוך התבוננות באוסף הבבושקות המרשים של גיסתי, שכולל כעשרים משפחות של בבושקות מכל העולם. גם אני, כמו פצפונת, אחות קטנה במשפחה ומכירה מקרוב את ההרגשה, אבל תחושת התקיעות והתסכול המתוארת בסיפור מבטאת גם את התסכול שחווה יוצר שלא ניתנת לו ההזדמנות לספר ולהוציא לאור את יצירתו. מהבחינה הזאת, המו”לית והעורכת רונית רוקאס, שעזרה לסיפור הזה לצאת לאור ולמצוא את מקומו על המדף (אחרי 8 שנים במגירה), היא כמו הילדה נגה, שעזרה ואפשרה לפצפונת לצאת לאוויר העולם ולהגשים את חלומותיה, ועל כך אני אסירת תודה.

תהליך העריכה העמוק, המלמד והמעשיר עם רונית, תהליך האיור של המאיירת המחוננת אפרת דהאן, שהעניקה לספר פרשנות חזותית מופלאה ומרהיבה מעל ומעבר לכל דמיון, ותהליך העיצוב של מעצבת העל הנהדרת מיכל מגן, התלכדו לכדי שיתוף פעולה פורה, מהנה ומעצים. הגיבורה הראשית של הסיפור היא פצפונת, אבל ההוקרה שלי לצוות הנפלא הזה היא ענקית.

תגובות: “נטלי בלהסן

Comments are closed.